nuffnang

Sunday, July 29, 2012

Blackout on 21 Dec 2012 - be prepared

Baru je dapat email from friend about this news and the advice is "Don't panic and be prepared". This is maybe a myth tapi bak kata pepatah melayu, sediakan payung sebelum hujan. Jadi apa salahnya kalau kita beringat.

Pada pemahaman aku yang tak berapa nak faham ni, artikel ni menyebut tentang "allignment of universe", macam nama movie plak kan? Masa aku cerita kat wife aku dia pun tanya, nama movie baru download ke? Hahah.. apakah...



Allignment of universe ni akan terjadi tak silap aku bila semua planet berada di dalam satu garisan yg sama. Hmm.. macammana agaknya kan? Korang tau tak planet2 kat universe kita ni mempunyai saiz dan kelajuan yang berbeza...  Jadi setiap planet mempunyai hari2 mengelilingi matahari yang berlainan. Jadi fenomena untuk semua planet berada pada satu garisan yang sama cuma akan berlaku selepas beberapa juta tahun sekali. Salah satu darinya akan berlaku pada tahun 2012. Ye tuan2 dan puan2, tahun ini ada pendapat mengatakan bumi akan berada selari dengan planet2 lain.



Apa yang akan terjadi sebenarnya? Kepada jurusan sastera ataupun budak sains yg slalu ponteng kelas ataupun tido dalam kelas mungkin takkan tau sangat pasal ni. Tetapi, kepada anda yang pernah membaca komik "Dewata Raya" di dalam kelas masa cikgu tgh mengajar mungkin akan mengetahui semua ini. Aku lah salah seorg pelajar yg membaca komik tersebut di dalam kelas dan amat kagum dengan apa yang bakal terjadi. Tapi itu semua dalam komik je jadi korang takyah percaya sangat... Yang aku nk story sekarang ni ialah jika benda ni jadi apakah langkah2 yang perlu kita lakukan..



Jika fenomena ini betul2 terjadi seluruh dunia akan bergemerlapan (blackout) dalam masa 3hari. Ye kawan2 3hari adalah masa yang agak panjang untuk blackout. Cuba bayangkan 3 hari takde lektrik? Bukan blackout yang biasa TNB buat tu ye.. nih blackout untuk seluruh dunia. Bermakna semua teknology yang menggunakan elektrik akan mengalami breakdown untuk 3hari. Tarikh yang dijangka adalah pada 21-23/dec/2012 dunia akan menjadi gelap gelita.



Apa yang penting pada masa ni adalah jangan panik. Mengikut pakar dari NASA ini bukanlah kejadian kiamat dan bumi akan kembali seperti sediakala pada hari ke-empat. Apa yang perlu kita lakukan adalah bersedia dengan stock makanan, jangan panik dan jangan keluar rumah. Duduk je kat rumah diam2 dan banyakkan solat.



Ada jugak pendapat yang mengatakan bahawa perkara ini tak akan terjadi dan planet tidak berada di bawah paksi yang sama. Jadi kawan-kawan, banyakkan beramal dan anggaplah kejadian ini sebagai rahmat dari tuhan. Wallahualam....


No comments:

Post a Comment