nuffnang

Thursday, August 16, 2012

Malam lailatul kadar

Pagi ni aku dikejutkan oleh panggilan dari rumah mak. Tapi tak sempat nak angkat plak.. hati dah runsing dan risau, ada emergency apa yg call sampai kul 3 pagi. Tak lama lepas tu phone wife pulak bunyi, sok,sek,sok,sek... Rupanya mak suruh kami bangun buat solat hajat. Katanya malam ni malam lailatul kadar. Trus je kitaorg tgk pokok kat luar tu... Hmmm, aku tak nampak plak tanda2 lailatulkadar.. tapi puan nor azilah kata tadi dia nampak macam pokok tu tgh sujud..


Takpelah, aku pun bangun untuk menunaikan solat taubat dan solat hajat. Kalau betul lah malam ni lailatulkadar alhamdulillah, kalau bukan pun aku xrugi.. sebab pada aku allah menerima taubat hambanya bila2 masa. Allah itu maha pemurah lagi maha mengasihani.


Kali terakhir aku dgr ceramah pasal lailatul kadar ni masa kat sekolah menengah. Tak silap, tanda2 untuk malam tu adalah pokok seakan sujud dan air terasa seperti ais. Pernah sekali dalam bulan ramadhan kat asrama aku ternampak pokok sujud. So malam tu aku pun buatlah solat tahajjud. alhamdulillah lepas je hujan reda pagi tu mmg sungguh indah sekali. Mmg confirmlah malam td lailatulkadar. Petang tu, masa nak balik asrama dr kelas pokok yg aku nampak malam tu still tengah sujud lagi.. Rupanya pokok tu tumbang daa... Nih semua sebab ribut malam tu kot.... hehe...



Apa sebenarnya yg Allah janjikan untuk malam ni? Mengikut ustaz sekolah aku dulu, malam lailatulkadar ni amalan akan dilipat gandakan dan segala permintaan akan dikabulkan. Jadi, marilah kita bersama2 beribadah di bulan yg mulia ini.

No comments:

Post a Comment