nuffnang

Thursday, June 28, 2012

Microsoft surface tablet

Baru-baru nih aku ade baca pasal Microsoft Surface Tablet yg menggunakan Windows 8 sebagai platform. tak tau lah kan apa reaksi org ramai bila tablet nih kuar nanti. Berikut adalah spec dia:

source from lowyat.net:
Surface for Windows RT
Processor: ARM-based NVIDIA Tegra
Weight: 676g
Thickness: 9.3mm
Display: 10.6-inch ClearType HD display
Battery: 31.5Wh
I/O: microSD, USB 2.0, Micro HD Video, 2x2 MIMO antennae
Software: Office '15'Apps
Capacity: 32GB / 64GB

Surface for Windows 8 Pro

Processor: Third generation Intel Core processor (Ivy Bridge)
Weight: 903g
Thickness: 13.5mm
Display: 10.6-inch ClearType Full HD (1080p) display
Battery: 42Wh
I/O: microSDXC, USB 3.0, Mini DisplayPort, 2x2 MIMO antennae
Capacity: 64GB / 128GB



Kalau dilihat dari segi luaran memang macam best lah kan sebab ade magnetic keyboard dan ade usb port. Ia boleh menjadi seakan-akan laptop. Oleh kerana ia adalah windows8 ini bermakna kita boleh install semua apps dan game dari microsoft. Untuk pengetahuan korang yg tak tahu, game dan apps PC/Laptop tak boleh dimainkan di platform android/IOS. Sebab tu pengguna sekarang lebih menyukai Laptop daripada tablet pc.

Tapi dimanakan sebenarnya kebenaran? dan adakah betul semua application pc/laptop boleh digunakan di dalam windows8? Setahu aku, windows8 adalah untuk mobile dan ia mempunyai apps yg tersendiri dan bukan diambil dari apps pc/laptop. Di manakah kebenarannya? kita tunggu dan lihat...

Untuk pengetahuan korang, microsoft pernah mencipta tablet, dan tabletnya adalah tablet yg terawal di dunia nih tapi agak menghampakan dan ia tak mendapat sambutan orang ramai.. Mengikut pendapat org ramai, tablet tu tak mendapat sambutan sebab dia gagal untuk menjadikan tablet nih "user friendly" dan semestinya ia menggunakan window xp. Cuba bayangkan tablet yg ade start button. Mmg hampeh la kan.

Jadi, jika jangkaan aku tu betul dan tablet nih boleh guna semua apps dari laptop/pc memang akan top. Tapi kalau ia hanya sebuah tablet yg menggunakan perisian talipon (window8) dan takbleh install apa2 pun macam kat pc/laptop.. jadi ia adalah salah satu failure dari microsoft. Terlalu banyak product android/ipad di pasaran dan ramai pengguna lagi selesa untuk menggunakannya.

Aku lagi suka dgn "Microsoft Surface" yg di war-warkan 4 tahun yang lepas. PC yg bukan lagi PC, ianya diubah menjadi sebuah meja berscreen 42" yg penuh dengan info. Boleh membaca camera/hp/pendrive dgn hanya meletakkan di atas meja tersebut. Memberi info tentang air minuman yg diletakkan diatasnya dan bermacam lagi. Mmg susah aku nak cerita kat sini so sila lah tgk youtube yg aku letak nih.




Ade lagi Microsoft surface 2... mmg mantops..




Kalau kuar je kat malaysia mmg aku beli sebijik!.. cayyok..


No comments:

Post a Comment