nuffnang

Tuesday, May 31, 2016

Electrolux washer 10kg inverter EWF14012 review


Assalam dan salam sejahtera,

Review 10sen dari saya pasal washer front loader dan terasa sungguh tertipu dengan label 10kg ni.. Untuk makluman, pada awalnya saya mencari mesin basuh yg boleh memuatkan semua pakaian saya dalam satu masa... Maksudnya nak masukkan banyak2 sekali dan malas nak basuh banyak kali.. Setelah membuat sedikit research so saya pun bercadang untuk membeli at least 10kg washer.. Malas punya pasal kan...

Berbekalkan kad kredit dan azam untuk washer 10kg saya pun pergilah homedec di klcc untuk usha washer idaman saya tu. Cari dan terus mencari saya pun tertarik untuk membeli washer dari electrolux ni. Banyak gak la soalan dah ditanya dan salah satunya ialah "boleh ke washer ni basuh baju banyak?" Dan jawapan yg sungguh menggembirakan dan meyakinkan "ini 10kg maa.. Mesti lah boleh masuk semua"... So sebab dah puas hati dgn penjelasan dan free gift yg diberi, saya pun menggunakan kuasa kad kredit saya untuk membeli washer tersebut.. Dan pulang ke rumah dengan hati yang riang gembira...






Ni lah washer tersebut.. Hebat kan?

Bila washer tu dah sampai kat rumah dan di pasang.. Saya pun dengan tak sabarnya memasukkan semua pakaian saya yang hampir seminggu tak basuh.. Penuh satu bakul bak hang.. Maka dah macam tahu sumbat la mesin tersebut penuh tak ingat.. Tit tut tit tut.. Mesin pun pusing... Ok time untuk pegi makan..



Saya pun pegilah makan kat kedai siam.. Lepak punya lepak ade lah 2 jam kut.. Dalam hati oh mestilah baju aku tadi dah siap basuh kan.. Tak sabar pulak nak test dryer yg aku baru beli gak bersama2 washer tersebut.. Trus bayar makanan then start kereta dan trus balik... Tetapi sangatlah terkejut apabila mesin basuh tersebut masih lagi berpusing.. Pergh lama betul basuh.. Tapi takpelah sebab seminggu punya baju kan apa lah sangat tunggu dua tiga jam.. So aku pun pegilah tgk tv plak.. Tgk cerita deadpool.. Abis je tgk cerita tu aku pun turun la dgn harapan dah siap basuh.. Sekali tu, tak siap lagi.. Adeh dah dekat 4 jam kot membasuh apa cer ni? Rosak ke meain ni membasuh tanpa henti... Tgk kat screen tu baru perasan ade time dia daa.. Sekali dia tulis 30 so bermakna lagi 30 minit la ye tak? Oklah takpe tunggu lagi 30 minit then baru siap baju aku dibasuh.. So total menunggu adalah 4jam 30min.. Lama tak lama bak hang..

So, setelah menunggu punyalah lama pembasuhan tersebut aku pun termenung kejap.. Apa yg berlaku sebenarnya.. Iyelah kan 4 jam lebih tu tunggu gila lama.. So aku pun belek la washer tu.. Tekan sana tekan sini cucuk sana cucuk sini.. So aku baru faham..

Memanglah dia boleh muat 10kg tapi option ni mengambil masa selama 4jam 30min... Dia ade option lain yg lebih cepat Tetapi hanya boleh memuatkan sedikit saja pakaian.. Contoh seperti dibawah:

Cottons : 10kg @ 4jam10min
Mixed : 4kg @ 2jam35min
Baby : 4kg @ 1jam30min
Quick : 1.5kg @ 18min
Wool : 2kg @ 1jam10min
Delicates: 4kg @ 1jam30min



Jadi kiranya option 10kg ni pada aku adalah option membuang masa sahaja.. Lagi bagus guna option lain yg lebih cepat.. Tapi problem nya option yg cepat ni tak boleh masuk 10kg, takleh masuk banyak2.. So apa guna sebenarnya beli mesin basuh 10kg tapi tak boleh masuk semua kan?

Lepas berfikir2 rasa menyesal plak pilih 10kg ni.. Sebab sales person tu takde bgtau pun option 10kg ni akan mengambil masa selama 4jam untuk siap.. Kalau dia bgtau aku dulu mmg tak amik la washer ni.. Baik lah aku beli yg 7kg je.. Tapi nak buat camne kan beras dah jadi bubur, goreng sambal ikan bilis campur kicap memang terbaik.. Nasihat yg nak disampaikan disini kepada abang2 dan kakak2 dan adik2 yg tengah mencari mesin basuh tu, tak payah lah cari yg 10kg ni.. Beli yg paling minimum pun dah ok dah.. tak pun masa nak beli tu boleh tanya kat sales person tu pasal timing ni.. Kalau ade yg 10kg washer yg boleh basuh dalam 30 minit nanti bgtau saya.. Lagi 10 tahun boleh beli lagi...

Impian lepas ni nak beli mesin basuh yg macam dekat kedai dobi 24jam tu.. 14kg untuk 25min je... Sekian..



4 comments:

  1. Review dryer pls? Btw your washing machine no quick wash mode?

    ReplyDelete
  2. Sekarang ok lg x mesin basuh ni..

    ReplyDelete
  3. tolak kat sy je la

    ReplyDelete
  4. Sekedar sharing saya pakai mesin cuci jenis ini ada sekitar 5 tahun dan lama mencuci baju katun hanya sekitar 1 jam 15 menit walau muat penuh baju di tabung mesin cuci. Mungkin settingannya ada salah coba di cek atau minta orangnya setting ulang.

    ReplyDelete