nuffnang

Tuesday, January 20, 2009

oh pening ya ZFS

hampeh btul ngan projek UPM nih... aku kena install solaris10 ZFS. mmg first time nih.. mcm haram je. tanya customer pun diaorg macam blur2 ayam je ngan file system yg baru nih.. senior pun semua tak tau.. hmm.. camne nih ek..


aku ade jgklah browse internet nih nak cari camne nak install ZFS nih tapi semua macam tak clear.. Install tu mmglah senang. tapi nak devide partition tu.. kenapa tah aku tgk benda nih macam tak ikut aje aku nya arahan.. aku letak kat partition tu 40GB dia bleh kuar 29GB aje? macam pelik aje


bebudak office nih ade sorang yg try install ZFS.. dan dia kata benda tu senang je.. tapi aku tak tau lah part mana yg senang.. kalau dia yg buat projek nih sure dia yg pening gak macam aku.. testing kat vmware tak semestinya sama dgn server sebenar.


lepas tu siap ade 5 server HW problem plak tu... mmg hampeh lah.. aku troubleshoot macam nak mati pun tak bleh solve.. last result aku tukar je MOBO dia nih senang skit cerita...


Tapi semalam aku dah setelkan Solaris tu.. 4unit M5000 aku install. tapi partition dia tu aku biar ajelah.. nak buat camne kan.. nanti kena explain ngan customer lah.. sekarang cuma tinggal 5 lagi server yg ade hardware problem.. 2 insyaallah bleh solve hari nih.. lagi dua tu aku takde idea lagi ( nak tuka je MOBO tu) lagi satu tu baru aje detact semalam.. hmmm...


No comments:

Post a Comment